![Memory and Totalitarianism](https://instytuteuropejski.pl/wp-content/uploads/2023/02/memory.png)
Memory and Totalitarianism
Projekt „Pamięć i totalitaryzm” był sześciodniowym spotkaniem młodzieży studenckiej z Niemiec, Polski i Włoch, którego celem było pogłębienie wiedzy młodzieży na temat Zagłady i okupacji ziem polskich przez nazistowskie Niemcy w czasie wojny światowej II i współcześnie interpretować ten tragiczny okres w odniesieniu do problemów występujących na świecie, takich jak łamanie praw człowieka, wykluczenie, ksenofobia czy przejawy dyskryminacji. Projekt był możliwy dzięki dofinansowaniu Polsko-Niemieckiego Biura Młodzieży: Polsko-Niemiecka Współpraca Młodzieży PNWM, Deutsch-Polnisches Jugendwerk, DPJW, program: Wege Zur Erinnerung, Zachować Pamięć, https://pnwm.org
Program składał się z dwóch części: główna część obejmowała wiedzę historyczną o okresie narodowego socjalizmu i okresie II wojny światowej. Tłem dla tych rozważań były wizyty w miejscach pamięci: niemiecki nazistowski obóz koncentracyjny i zagłady Auschwitz Birkenau (1940-1945); zwiedzanie terenów byłego krakowskiego getta żydowskiego (1941-1943), zwiedzanie muzeum Oskara Schindlera oraz terenów byłego obozu koncentracyjnego w Płaszowie.
Zapraszamy do obejrzenia galerii zdjęć z projektu oraz obejrzenia reportażu wideo przygotowanego przez uczestników!
Celem polsko-niemieckiej współpracy młodzieży w tym projekcie było wzajemne poznanie się młodych Polaków z Niemcami i Włochami, przełamywanie stereotypów oraz poznanie historii o fundamentalnym znaczeniu dla historii naszych krajów i narodów; jak również zachowanie pamięci o tragicznych wydarzeniach II wojny światowej i zbrodniach popełnionych w Polsce. Produkcja reportażu filmowego na ten temat była wyzwaniem, które w atrakcyjny sposób zmobilizowało młodzież do usystematyzowania posiadanej wiedzy, a przygotowanie filmowych wypowiedzi, dało możliwość podzielenia się osobistymi odczuciami z udziału w tak szczególnym projekcie wymiany młodzieży. Realizacja filmu nauczyła młodych ludzi elementów języka filmowego i zwróciła ich uwagę na specyfikę tego przekazu. Wspólna produkcja reportażu filmowego przez młodzież z trzech uczestniczących krajów spełniła swoje zadanie, dając okazję do wzajemnej współpracy.
![](https://instytuteuropejski.pl/wp-content/uploads/2023/02/Memory-and-Totalitarianism-1024x1024-1.png)
![](https://instytuteuropejski.pl/wp-content/uploads/2023/07/2021_09_27_1156_DxO-540x390-1.jpeg)
![](https://instytuteuropejski.pl/wp-content/uploads/2023/07/2021_09_26_1094_DxO-540x390-1.jpeg)
![](https://instytuteuropejski.pl/wp-content/uploads/2023/07/2021_09_27_1140_DxO-540x390-1.jpeg)
![](https://instytuteuropejski.pl/wp-content/uploads/2023/07/2021_09_23_0662_DxO-540x390-1.jpeg)
![](https://instytuteuropejski.pl/wp-content/uploads/2023/07/2021_09_23_0705_DxO-540x390-1.jpeg)
![](https://instytuteuropejski.pl/wp-content/uploads/2023/07/2021_09_26_1061_DxO-540x390-1.jpeg)
![](https://instytuteuropejski.pl/wp-content/uploads/2023/07/2021_09_26_1055_DxO-540x390-1.jpeg)
![](https://instytuteuropejski.pl/wp-content/uploads/2023/07/2021_09_23_0710_DxO-540x390-1.jpeg)
![](https://instytuteuropejski.pl/wp-content/uploads/2023/07/2021_09_24_0864_DxO-540x390-1.jpeg)